10 tips voor succesvolle crisiscommunicatie

8 apr, 2020

Het woord ‘Coronacrisis’ zorgt bij veel ondernemers voor slapeloze nachten, stress en onzekerheid. De manier waarop je communiceert over de impact van deze pandemie of andere crisismomenten heeft een grote invloed op de reputatie en de toekomst van je bedrijf.

Een crisis komt steeds onverwacht en op het slechtst denkbare moment. Met deze tien tips in het achterhoofd zorg je ervoor dat jouw crisiscommunicatie efficiënt en doelgericht is. Let’s go! 

 Een goede mise-en-place is het halve werk

Wees voorbereid en stel vooraf een crisiscommunicatieplan op waarbij je een aantal situaties uitwerkt. Zo kan je tijdens de crisis kordaat en correct reageren.

Bepaal het aanspreekpunt
Tijdens de crisis is het belangrijk om één woordvoerder aan te duiden die over de stand van zaken zal communiceren. Stem intern af wie over welke topics spreekt.

Bereid je voor op interviews
Noteer vooraf de key messages die je wil delen met de buitenwereld. Stel een Q&A op met (on)verwachte vragen van journalisten. Meer tips voor een geslaagd interview vind je hier.

First things first: communiceer intern
Communiceer eerst met werknemers en partners over de impact van de crisis alvorens je externe stakeholders op de hoogte brengt. Jouw medewerkers willen deze informatie niet via de pers vernemen.

Erken fouten
Een eenvoudige mea culpa lost meer op dan rond de pot blijven draaien. Loopt er iets mis? Probeer het dan niet te verdoezelen onder dure woorden maar erken de impact en bied verontschuldigingen aan.

 

Take the lead
Zorg dat jij aan het roer blijft staan en de controle over de boodschap bewaart. Stuur vooraleer iets een eigen leven begint te leiden zelf een statement uit met de nodige toelichting en cijfers.

Kies voor een open communicatie
Je hoort het wel eens op televisie van een politieker, maar in de echte wereld bestaat ‘geen commentaar’ niet. Geef bij elke vraag een duidelijk antwoord en zeg het eerlijk wanneer er geen antwoord mogelijk is.

Communiceer eenduidig en correct
Integreer de vooraf opgestelde boodschappen in het interview. Probeer vast te houden aan de kernboodschappen en cijfers om verwarring of speculaties te voorkomen. Zorg ervoor dat de woordvoerder bereikbaar is voor vragen.

Pas je social mediakalender aan
Niet alleen de interne en externe communicatie moeten eenduidig zijn. Ook de social mediakanalen van het bedrijf zijn een extra communicatiemiddel. Herbekijk de social mediakalender en schrap posts die irrelevant of ongepast zijn tijdens de crisis.

Monitor zowel artikels in traditionele media als op social media
Monitor dagelijks of zelfs meerdere keren per dag de verschenen artikels en geschreven posts op social media. Reageer ook hier gepast en professioneel indien nodig.

 

Meer nieuws

Make.Things.Move op stage bij Wavemakers

Make.Things.Move op stage bij Wavemakers

22 apr, 2020In aanloop naar mijn laatste jaar communicatiemanagement ging ik in de database van de hogeschool op zoek naar leuke stageplaatsen. Mijn doel was een bedrijf te vinden waar ik op drie maanden tijd zoveel mogelijk zou bijleren. Ik opteerde dan ook niet voor...

10 tips voor een knallend interview

10 tips voor een knallend interview

8 apr, 2020Een interview voor de camera, op de radio of in de krant: de meesten beginnen spontaan te zweten bij het idee. Moet je binnenkort een interview geven? Of beter: MAG je een interview geven? Lees dan zeker verder want een interview is vooral een kans om jouw...

Goed nieuws voor duurzame toerismeprojecten!

Goed nieuws voor duurzame toerismeprojecten!

29 okt, 2019Hoe duurzaam is jouw communicatie? Duurzaamheid. We horen de term bij veel klanten terugkomen. Het is al langer geen modewoord meer dat enkel door geitenwollensokkentypes wordt gebruikt. Wie als organisatie, overheid en mens niet duurzaam is, zal dat vroeg...

Want to hang out?

Stay tuned!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Let’s connect: