Goed nieuws voor duurzame toerismeprojecten!

29 okt, 2019

Hoe duurzaam is jouw communicatie?

Duurzaamheid. We horen de term bij veel klanten terugkomen. Het is al langer geen modewoord meer dat enkel door geitenwollensokkentypes wordt gebruikt. Wie als organisatie, overheid en mens niet duurzaam is, zal dat vroeg of laat voelen. Iedereen deelt in de verantwoordelijkheid en veel bedrijven begrijpen dat. Ze willen echt een verschil maken en transformeren.

Zo bespaart onze klant ZEB papier door de introductie van een digitaal kassaticket. Stroomop helpt de luchtkwaliteit te verbeteren met een communicatiecampagne die het vervangen van oude kachels stimuleert. The Bio Veggie Company inspireert met heerlijke, vegetarische gerechten, en EcoPuur brengt een waterzuiveringsinstallatie op de markt. Wij helpen onze klanten via sustainable PR te communiceren over hun duurzame doelstellingen, waarden en inspanningen.

Nieuwe communicatieaanpak

Tijdens het Orbit Congres over duurzaamheid in communicatie van Pub Magazine luisterden we aandachtig naar Mia Lammens van Toerisme Vlaanderen. In haar lezing sprak ze over Transformationeel Toerisme. Vertrekkende vanuit het feit dat toerisme niet de meest ecologische sector is, en we mondiaal gezien steeds meer reizen, lanceert Toerisme Vlaanderen een nieuwe communicatieaanpak. Mensen zullen immers altijd blijven reizen en zijn steeds meer op zoek naar ervaringen die hen diep raken. Aan de communicatieprofessionals om met deze impactvolle verhalen de juiste toeristen aan te trekken.

Verbondenheid en merktrouw

Ja, dat lees je goed, Toerisme Vlaanderen zet niet meer in op de massa maar wil een duurzaam toerisme promoten. Steeds meer bestemmingen gaan immers gebukt onder steeds groter wordende drommen toeristen. Toerisme is dus niet langer een doel maar wordt ingezet als middel dat leidt tot een florerende bestemming. Een bestemming waarvan de verschillende organismen elkaar in evenwicht houden én versterken. Een plaats waar bewoners, bezoekers en ondernemers automatisch zorg dragen voor de plek in kwestie, omdat ze zich door een veranderende communicatie verbonden voelen. En dat verbondenheid op zijn beurt zorgt voor merktrouwe klanten staat buiten kijf!

Wij stelden de vraag hoe het dan zit met het subsidiebeleid. Immers, één van de belangrijke parameters om als organisatie subsidies toegekend te krijgen is toch nog steeds het aantal bezoekers. Bovendien willen ondernemers een omzet draaien die hen economisch rendabel maakt. Een shift in het overheidsbeleid waar ondernemers betrokken worden en waar op basis van andere, duurzame parameters subsidies worden toegekend, zou wel eens een belangrijke katalysator kunnen zijn. En dat is dan weer goed nieuws voor de vele duurzame projecten die inzetten op kwaliteit en duurzaamheid, ook in hun communicatie.

>> Meer lezen over onze duurzame cases?

 

Meer nieuws

Make.Things.Move op stage bij Wavemakers

Make.Things.Move op stage bij Wavemakers

22 apr, 2020In aanloop naar mijn laatste jaar communicatiemanagement ging ik in de database van de hogeschool op zoek naar leuke stageplaatsen. Mijn doel was een bedrijf te vinden waar ik op drie maanden tijd zoveel mogelijk zou bijleren. Ik opteerde dan ook niet voor...

10 tips voor succesvolle crisiscommunicatie

10 tips voor succesvolle crisiscommunicatie

8 apr, 2020Het woord ‘Coronacrisis’ zorgt bij veel ondernemers voor slapeloze nachten, stress en onzekerheid. De manier waarop je communiceert over de impact van deze pandemie of andere crisismomenten heeft een grote invloed op de reputatie en de toekomst van je...

10 tips voor een knallend interview

10 tips voor een knallend interview

8 apr, 2020Een interview voor de camera, op de radio of in de krant: de meesten beginnen spontaan te zweten bij het idee. Moet je binnenkort een interview geven? Of beter: MAG je een interview geven? Lees dan zeker verder want een interview is vooral een kans om jouw...

Want to hang out?

Stay tuned!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Let’s connect: