Muco- vereniging

Wavemakers PR en meer dan 180 burgemeesters op kousenvoeten tegen muco!
Tijdens de Europese Mucoweek, van 21 tot 27 november, pakte de Mucovereniging opnieuw uit met een unieke sokkencollectie. Met de bijhorende campagne werd aandacht gevraagd voor mucoviscidose, de meest voorkomende levensbedreigende erfelijke ziekte in ons land. Door de #mucosocks te kopen, gaf je zuurstof aan het onderzoek naar deze ziekte.
Voor de derde keer op rij kon de Mucovereniging voor haar campagne rekenen op de steun van Wavemakers PR. Zo bedachten we het creatieve idee waarbij alle Belgische burgemeesters werden opgeroepen om de #mucosocks-campagne een handje – of een voetje – te helpen. In de campagnevideos trokken Antwerps burgemeester Bart De Wever en Genks burgemeester Wim Dries de mucosokken aan en gingen ze op stap met een stadsgenoot met muco, om samen te genieten van een adembenemend uitzicht over hun stad.
Maar niet alleen in Antwerpen en Genk steunden de burgemeesters de #mucosocks-campagne. De burgermoeders en vaders van zo’n 180 Belgische steden en gemeenten zoals Namen, Chaudfontaine, Gent, Moeskroen, Brugge, Genk,… zetten eveneens hun beste voetje voor. Dit deden ze door de mucosokken te dragen tijdens de Mucoweek en/of een gesprek aan te gaan met een mucopatiënt uit hun stad of gemeente over leven met muco. Ook riepen ze hun volgers via hun sociale media en de mediakanalen van hun gemeente of stad op om de Mucovereniging te steunen door de mucosokken te kopen.
Daarnaast werkten we in de Mucoweek ook samen rond een andere problematiek, namelijk de noodzaak aan de terugbetaling van het baanbrekende medicijn Kaftrio voor zes- tot twaalfjarigen.
In onze persstrategie speelden we de verhaallijnen maximaal uit in de nationale (lifestyle) media. Maar bovenal hebben we met de getuigenissen van patiënten en burgemeesters een veelvoud aan regionale media weten te bereiken. Daarnaast wisten we de boodschap nog verder te verspreiden met de hulp van tientallen influencers en bekende Vlamingen / Walen.
Deze communicatieaanpak legde de campagne geen windeieren met maar liefst 66 online artikels, 38 printartikels en 17 radio- en TV-uitingen. Maar het belangrijkst; er werd een recordaantal van meer dan 16.000 paar #mucosokken verkocht waardoor het wetenschappelijk onderzoek naar muco een boost krijgt. Én… ondertussen kwam er ook een akkoord tussen het farmaceutisch bedrijf Vertex en de federale regering voor de terugbetaling van het Kaftrio-medicijn voor kinderen van 6 tot 12 jaar!
“We vertrouwden op de expertise van Wavemakers om de ideale strategie en timing te bepalen voor een meer dan spectaculair resultaat.”