De dag dat avontuurlijkejobs.be on air ging, berichtten zo goed als alle nationale kranten over de campagne en de problematiek die hierachter schuilgaat. We haalden onder meer artikels in Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws, La Capitale en Le Soir, en daarnaast werd het persbericht overgenomen door verschillende vakmedia zoals Transporama en Trans Actuel. De telefoons van onze 10 vrachtwagenchauffeurs stonden die dagen roodgloeiend door journalisten die een interview wensten af te nemen. De combinatie van radiospots, social media en PR zorgde ervoor dat de campagne bij alle Belgen in het oog sprong. In de maanden na de lancering lokte de website avontuurlijkejobs.be maar liefst 90.000 unieke bezoekers, goed voor zo’n 2.000 jobgerelateerde vragen aan de consulenten van het SFTL.
SFTL –avontuurlijke jobs.be

Full throttle PR voor een avontuurlijke job
Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek (SFTL) is de organisatie voor de transport- en logistieke sector die instaat voor de sociale voordelen, het opleiden van arbeiders, en het wegwerken van knelpunten binnen het beroep. Al jarenlang wordt er naarstig gezocht naar vrachtwagenchauffeurs om 5.000 vacatures in te vullen. Op zoek naar nieuw bloed, lanceerde het SFTL de wervings- en imagocampagne ‘Te avontuurlijk voor een gewone job, kijk op www.avontuurlijkejobs.be’. Een campagne met dergelijk potentieel: daarvoor duwen we hard op de PR-gaspedaal!
Hoe bereiken we met deze campagne de nationale pers? Dat was dé hamvraag waarover we in een eerste fase aan tafel gingen zitten om een strategisch communicatieplan uit te werken. We brachten de cijfers over de sector in kaart en stoffeerden de campagne met de inspirerende verhalen van 10 Belgische vrachtwagenchauffeurs die reeds de overstap vanuit een andere job hadden gemaakt. Nadat we de woordvoerders van het Sociaal Fonds Transport en Logistiek tijdens een mediatraining grondig hadden voorbereid, gingen we samen met hen op perstoer langs enkele Vlaamse en Waalse nieuwsredacties om de campagne in primeur voor te stellen.
“Wavemakers legde niet alleen PR-expertise aan boord, maar dacht actief mee over de hele campagne.”
7,5 miljoen
2.000
En we blijven verder bollen, want na deze lancering introduceerden we de eerste vrachtwagen voor mensen met een fysieke beperking aan de pers. Tijdens een drukbezocht persmoment legden de woordvoerders van het SFTL uit hoe zij chauffeurs met een beperking aan de slag houden. Chauffeur Alain Dumenil gaf met veel plezier een demonstratie van zijn kunnen. Het resultaat: een impactvol fotomoment dat nazindert en een verhaal waar Kanaal Z een mooie reportage over maakte. Het mag duidelijk zijn: de transportsector leeft en inspireert.