Contacteer ons

Employer branding = reputatiemanagement = PR

14 okt, 24 Insights

PR tells the story, HR lives the story. Hoe je naar HR kijkt, hoe je het invult en dus wat je erover te vertellen hebt, zegt bijzonder veel over waar je als organisatie en/of onderneming elke dag voor wil staan. Zo gaan PR en HR echt wel hand in hand. En is PR dan ook dé tool bij uitstek voor je employer branding.

Wat is dat nu eigenlijk employer branding? Wat is de bedoeling? En is het wel branding? Of is het gewoon reclame of marketing of nog iets anders? Het is een vraagje waard aan Chat GPT (denkt een mens dan). En ja hoor, wat er in een paar seconden (twee, dus) uit rolt, is vrij accuraat, is een goeie omschrijving die meteen bijzonder veel zegt.

“Wat is de bedoeling van employer branding in twee zinnen?”, luidde onze vraag. Het antwoord? “Employer branding heeft als doel om een positieve reputatie van een bedrijf op te bouwen als aantrekkelijke werkgever, zowel voor huidige medewerkers als potentiële kandidaten. Het helpt bij het aantrekken van talent en het bevorderen van loyaliteit en engagement binnen de organisatie.”

Aangezien het hier over reputatiemanagement gaat, weet je meteen dat dit een lange termijn inspanning is. Daarom is het weldegelijk meer employer branding dan employer marketing. De kern is het uitdragen van je merk: je reputatie, je waarden, je WHY, waar je echt voor staat… Met als doelstelling: talent aantrekken en houden.

Third party validation

Kan PR daar een rol in spelen? Uiteraard. JA. Het is PR op het lijf geschreven. PR levert vertrouwen op, dankzij de zogenaamde third party validation. Iemand anders verklaart valideert als het ware jouw organisatie of onderneming en wat erover wordt verteld. ‘Ik ben te vertrouwen’ versus ‘hij of zij is te vertrouwen’, dat verschil kent iedereen. En: klassieke nieuwsmedia genieten nu eenmaal het vertrouwen van de mensen. Ook die cijfers zijn niet nieuw of recent vernieuwd. Laat hen dus maar jou valideren. Dat zit goed.

Cruciaal daarbij is het inspelen op wat de echte noden en verwachtingen zijn van je doelgroepen. Weten wat die zijn, is cruciaal. De cijfers van het jaarlijkse Randstad Employer Brand Research zijn daarbij een goeie leidraad. Ze zeggen waarom een werknemer kiest voor een werkgever. Het salaris staat daarbij met stip op één, uiteraard. 65% van de Belgische werknemers geeft aan dat een competitief salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden de belangrijkste factoren zijn.

Maar er is meer. 63% vindt een goede werk-privébalans cruciaal bij het kiezen van een werkgever, 58% van de werknemers geeft aan dat werkzekerheid een doorslaggevende factor is, 54% hecht waarde aan een prettige werkomgeving en een goede sfeer op de werkvloer en 52% noemt opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden heel bepalend. Werkzekerheid, stabiliteit, oog voor het welzijn van werknemers, sfeer, en een focus op groei en individuele ontwikkeling: ze spelen een belangrijke rol. Je PR, dus.

Ambitieus verhaal

PR kan je bijzonder direct inzetten. Je zegt: hallo, wij openen een nieuwe winkel en we zoeken mensen. Het is nieuws, het wordt geschreven en gelezen. Maar veel meer is mogelijk. Je kan je eigen werknemers jouw verhaal laten vertellen, je kan je werknemers op een podium zetten, je werknemers over hun salaris laten praten, over groeikansen, jijzelf kan over groei praten. Wie als onderneming een ambitieus groeiverhaal kan brengen – inclusief (indrukwekkende) cijfers – verzekert… werkzekerheid. Bijvoorbeeld.

En het draait daarbij niet alleen over wie je wil aantrekken, maar het draait evengoed om je eigen mensen die je wil houden. Trots verenigt en verankert. Trots op de eigen onderneming houdt mensen dan ook aan boord. Het maakt van je groep medewerkers een hechte groep, jouw IN-group vol ambassadeurs.

Stel dat je dan ook nog eens je WHY weet te communiceren. De reden waarom je bestaat als onderneming, waarom je organisatie eigenlijk is opgericht en hoe je daar een rol in weggelegd ziet om naar een betere wereld te evolueren. En stel dat jij als leider dan ook nog eens een voorbeeldrol aangemeten krijgt. Door iemand anders dan nog… door een medium waar men vertrouwen in heeft…

Deel op social media

Deel op social media

Our latest news and insights.

14 okt, 24
News
Onze collega, Friedl, trouwt met uniek bloemenboeket uit LEGO stenen.
Meer lezen
14 okt, 24
News
Een terugblik op OMconcerence 2024.
Meer lezen
13 sep, 24
Insights
Kwaliteitsvolle (digital) PR is hét antwoord op de nieuwe focus van Google.
Meer lezen

Related cases.

More than 50 satisfied clients