Contacteer ons

Employee-Generated Content: wanneer je eigen medewerkers content creators worden.

18 dec, 24 Insights

There’s a new kid in town in contentland! Naast influencers en User Generated Content creators worden medewerkers steeds meer ingezet voor contentcreatie op de sociale mediakanalen van hun werkgever. Collega’s een glansrol geven op socials? Lees hier de do’s & don’ts.

Eigen medewerkers als gezicht van een bedrijf naar voren schuiven, is niet nieuw. Zo vermeldt het welriekende Lush naast de ingrediënten van elk product, ook het gezicht én de naam van degene die de douchegel voor jou in de fabriek maakte. Tijdens de renovatie van de Notre Dame werden alle mensen die meewerkten aan de herstelwerken van de iconische Parijse kathedraal, van loodgieter tot ingenieur, geportretteerd als echte helden van de werf. En dichter bij huis gebruikte Randstad in hun kerstcampagne enkel medewerkers. Dat wordt volgens Miriam van der Heijden, Global Chief Marketing Office, met veel enthousiasme onthaald bij de collega’s. Ze vinden het leuk om eens in de rol van acteur te kruipen en zijn fier om het resultaat thuis te laten zien.

Voor het bedrijf zijn er een aantal voordelen aan verbonden. Beelden van echte medewerkers stralen vertrouwen en authenticiteit uit, in tegenstelling tot generieke stockfoto’s. Door je eigen mensen te laten zien, kan je bovendien uitpakken met een sterke bedrijfscultuur en waarden, wat een positieve impact heeft op het recruteringsbeleid en de reputatie van je organisatie. Daarnaast is eigen medewerkers inzetten vaak ook budgetvriendelijker dan samenwerken met influencers of modellen.

Met Employee-Generated Content (EGC) staan werknemers uit verschillende sectoren ook in de schijnwerpers op sociale media. Als content creator achter de sociale media-accounts van hun werkgever trekken ze zowel de aandacht op traditionele platformen als LinkedIn, als op Instagram, TikTok en YouTube. Het loont dus de moeite om binnen jouw team eens op zoek te gaan naar medewerkers die je voor deze nieuwe vorm van influencercontent kan inschakelen.

EGC is meer dan TikTok-dansjes en gekke video’s

EGC is veel meer dan de gekke TikTok-dansjes of pranks met de baas of collega’s die we vaak zien. Het is een onderdeel van de storytelling van een bedrijf dat zich vooral richt op de dagelijkse ervaringen en levens van medewerkers. Een mooi voorbeeld is Loop Earplugs dat met hun reeks Super Looper op LinkedIn de medewerkers in de kijker zet. Bij beautymerk Max Factor maakt het team van research & development geregeld content voor de socials en ijsfabrikant Magnum geeft via filmpjes en foto’s van de fabrieksmedewerkers al eens een blik achter de schermen van het productieproces.

Positieve impact op de merkreputatie

Merken gebruiken TikTok om een meer spontane en authentieke kant van hun bedrijf te tonen. Van ‘office fit checks’ tot lunchgesprekken biedt de content een blik achter de schermen van de mensen die werken voor de merken waar hun volgers dol op zijn. Vaak hebben deze beelden niets te maken met het product zelf, maar focussen ze op de mensen en de cultuur binnen het bedrijf. Dit soort content creëert vertrouwen en laat een menselijkere kant zien die traditionele influencer marketing vaak niet kan evenaren.

In het digitale tijdperk is een sterke reputatie op social media essentieel. Door positieve verhalen van tevreden en gepassioneerde medewerkers te delen, kunnen bedrijven hun merkimago versterken. Als medewerkers enthousiast hun werkplek en bedrijf promoten, is de kans groot dat dit het merk positief beïnvloedt. Consumenten zijn sneller geneigd om bedrijven te steunen die transparantie en authenticiteit uitdragen. EGC biedt precies dat.

Krachtig instrument voor werving en employer branding

EGC speelt ook een grote rol in de werving van personeel. Social media zijn een belangrijk infokanaal voor werkzoekenden, vooral voor de jongere Gen Z en de Millennials. Wees maar zeker dat de nieuwe stagiair eerder kijkt naar wat er op jouw bedrijfsprofiel op Instagram en TikTok gebeurt. Als die content dan ook nog eens van de huidige stagiair komt, die via een ‘a day in the life of an intern’-format een inkijk geeft achter de schermen, is dat veel geloofwaardiger en relevanter. Door werknemers in de spotlights te zetten, krijgen potentiële nieuwe medewerkers een eerlijke en transparante blik op de bedrijfscultuur en de werkervaring.

5 do’s en don’ts van Employee-Generated Content:

1. Stel duidelijke, maar flexibele richtlijnen op
Begin niet in het wilde weg content te maken maar bepaal op voorhand de verhaallijnen. Zet je een aantal duidelijke richtlijnen uit voor de content die medewerkers mogen delen, maar geef hen ook ruimte voor creativiteit. Authentieke maar professionele content met een persoonlijke twist is het doel!

2. Bied training en ondersteuning aan
Zorg ervoor dat medewerkers goed zijn voorbereid om content te maken. Een opleiding contentcreatie of mediatraining geeft hen richting om het bedrijf op een professionele manier te vertegenwoordigen. Door een heldere Q&A op te stellen, helpt je hen te antwoorden op eventueel negatieve comments.

3. Laat medewerkers vrijwillig deelnemen
Deelname aan EGC moet volledig vrijwillig zijn, zonder gevolgen voor collega’s die ervoor kiezen om niet mee te doen. Medewerkers moeten zich er comfortabel bij voelen en het idee hebben dat ze hun persoonlijke verhalen kunnen delen zonder druk of verplichting. Vraag altijd toestemming vooraleer je content deelt.

4. Erken en beloon de inspanningen
Geef medewerkers die deelnemen erkenning. Bijvoorbeeld door hen te taggen, hun bijdrage te benoemen tijdens teammeetings of via een shout-out op sociale media. Of laat hen deelnemen aan een workshop rond strategische storytelling zodat de verhaallijnen van jouw merk intern gedragen worden.

5. Vraag om te sharen op eigen kanalen
Moedig medewerkers aan om de content ook te delen op hun persoonlijke kanalen. Dat vergroot het bereik en versterkt de authenticiteit van de boodschap. Geef hen wel de vrijheid om te kiezen hoe en wanneer ze dit doen.

Jouw volgende content creator staat al op je payroll!

EGC is een kosteneffectieve manier om authentieke content te creëren die vertrouwen opbouwt en een sterkere band met het publiek bevordert. Of je nu een kijkje achter de schermen biedt, de producten op een authentieke manier in beeld laat brengen of de unieke persoonlijkheden van je medewerkers in de schijnwerpers zet, EGC biedt een frisse en menselijke benadering van contentcreatie voor sociale mediakanalen. Jouw nieuwe content creators staan misschien al op je payroll, klaar om het verhaal van jouw merk authentiek en oprecht te vertellen.

Deel op social media

Deel op social media

Our latest news and insights.

18 dec, 24
News
Wavemakers tipt de origineelste cadeautjes.
Meer lezen
15 nov, 24
News
De Europese Mucoweek staat dit jaar in het teken van sport.
Meer lezen
15 nov, 24
Insights
Bereid je voor: iemand moet het nu eenmaal vertellen.
Meer lezen

Related cases.

More than 50 satisfied clients