Contacteer ons

Asmodee

Challenge.

Asmodee België is de grootste distributeur én ontwikkelaar van gezelschapsspellen in België. Het maakt deel uit van de Asmodee-Groep: een wereldwijde speler in de spellenindustrie die actief is in meer dan 50 landen in Europa, Amerika en Azië. De groep heeft meer dan 20 studios in haar beheer die nieuwe spellen ontwikkelen.

Asmodee België verdeelt iconische spellen zoals Catan, Ticket to Ride, Pandemic, 7 Wonders, Dobble, Time’s Up, Jungle Speed en Dixit.

In de B2B-spellenmarkt staat Asmodee België bekend als verdeler en betrouwbare partner. In de B2C-markt is Asmodee voorlopig een relatief onbekend merk bij het grote publiek. Iets waar de onderneming de komende jaren verandering wil in brengen.

Media aandacht.

De Zondag, Het Nieuwsblad, beyondgaming.be, De Morgen, De Standaard, dhnet.be, Flair, Gazet van Antwerpen, hln.be, Joe FM, L’Avenir, Le Soir, …

Results.

Aantal perspublicaties.

370

Totaal bereik

54M

Influencer campagne

22 posts en 118 stories via 33 influencers, in 3 campagnes, naar aanleiding van Halloween, eindejaar en pasen.

Bereik influencercampagnes

374K

Mediawaarde influencercampagnes

16K

Karen Blommaert,

Marketingmanager Asmodee België

“Bij de start van onze samenwerking hebben we heel wat uren rond de tafel nodig gehad om elkaar(s manier van werken) te leren kennen, om de verhaallijnen scherp te krijgen en de planning op te maken. Daar plukken we tijdens onze samenwerking de vruchten van. Na een 10-tal maanden is Wavemakers een echte partner geworden, een verlengstuk van ons marketing team, die met de nodige flexibiliteit en creativiteit én hun aanstekelijk enthousiasme Asmodee België mee op de kaart helpt zetten. Al van bij het begin denkt men actief mee om op zoek te gaan naar goede invalshoeken. Er wordt steeds kort op de bal gespeeld en alles wordt van heel dichtbij opgevolgd.”

Aanpak.

Image Text Icon

Strategie.

Tijdens een strategische workshop kwam de echte bestaansreden van Asmodee België naar boven. Als expert in bordspelen wil Asmodee garant staan voor plezier. Dit om mensen samen te brengen. Whenever, wherever, samen gezelschapsspelletjes spelen, dat is immers pure quality time. Met een gezelschapsspel breek je je dag en ontdek je een heel andere wereld vol fantasie en creativiteit.

Er werd in detail gekeken naar de merkarchitectuur om zo een heldere merkcommunicatie te kunnen opzetten. De verhaallijnen vormden de basis voor de creatieve denkoefening en de opmaak van een strategisch PR-plan om Asmodee op een gerichte manier te positioneren.

Image Text Icon

Press Relations.

Wavemakers stelde een 25-tal onderzoeksvragen op en liet het marktonderzoek bij 1.000 Belgen uitvoeren via een gespecialiseerde partner. Dankzij de onderzoeksresultaten en een aantal creatieve insteken werd journalistiek relevante content gecreëerd. Wavemakers stuurde proactief een 10-tal persberichten uit, zowel in Vlaams- als Franstalig België, waarin onder andere cijfers gedeeld werden over het spelgedrag van de Belgen, waarin bekende ambassadeurs het verhaal van ‘quality time met gezelschapsspellen’ kracht bij zetten of waarin gezelschapsspellen in een alternatieve context geplaatst werden.

Asmodee België faciliteeerde ook dat studenten konden studeren in plaatselijke spellenwinkels, wat leuke, lokale persverhalen opleverde. Ook collega’s van verschillende bedrijven gingen gezelschapsspellen spelen tijdens de pauze en leerden elkaar op die manier beter kennen: verhalen die dan weer werkten in een andere type media.

Daarnaast werden er ook product-persberichten uitgestuurd over nieuwe gezelschapsspellen en kregen journalisten de mogelijkheid om de nieuwigheden in preview uit te testen. Naar aanleiding eindejaar, werden journalisten én hun kinderen, uitgenodigd op een persdag in de showroom van Asmodee, waar ze de favoriete eindejaarcadeaus zelf konden uittesten, al dan niet met een woordje uitleg erbij.

Image Text Icon

Mediatraining.

Om Bert De Smet, algemeen directeur Asmodee België, meer comfort te gunnen tijdens het geven van interviews organiseerden we een mediatraining. Daarbij werd inzicht gegeven in de leefwereld van de journalist. Vervolgens werd getraind op het brengen van een scherpe, heldere boodschap tijdens een interview. Na de tips & tricks volgde de realiteit, mét cameraman en journalist.

Image Text Icon

Influencer marketing

Een aantal persacties werden extra kracht bij gezet via influencer marketing. Wavemakers ging op zoek naar relevante profielen die de boodschap van Asmodee op een authentieke, geloofwaardige manier naar hun volgers konden overbrengen. Naar aanleiding van Halloween werden er ‘op griezelwijze’ typische Halloweenspellen bezorgd, naar aanleiding van Kerst en Nieuwjaar mochten influencers een mooi ingepakt gezelschapsspel onder de kerstboom leggen en openen, inclusief originele Kerst-dobbelstenen. Met Pasen ontvingen de influencers een paaspakket met gezelschapsspellen én chocolade eieren.

Related cases.

More than 50 satisfied clients