Contacteer ons

Asmodee

Challenge.

Asmodee België is de grootste distributeur én ontwikkelaar van gezelschapsspellen in België. Het maakt deel uit van de Asmodee-Groep: een wereldwijde speler in de spellenindustrie die actief is in meer dan 50 landen in Europa, Amerika en Azië. De groep heeft meer dan 20 studios in haar beheer die nieuwe spellen ontwikkelen.

Asmodee België verdeelt iconische spellen zoals Catan, Ticket to Ride, Pandemic, 7 Wonders, Dobble, Time’s Up, Jungle Speed en Dixit.

In de B2B-spellenmarkt staat Asmodee België bekend als verdeler en betrouwbare partner. In de B2C-markt is Asmodee voorlopig een relatief onbekend merk bij het grote publiek. Iets waar de onderneming verandering wil in brengen. Ondertussen is Wavemakers reeds twee jaar aan de slag als trouwe partner van Asmodee.

Media aandacht.

De Zondag, Het Nieuwsblad, HLN, beyondgaming.be, De Morgen, De Standaard, dhnet.be, Flair, Gazet van Antwerpen, hln.be, Joe FM, L’Avenir, Le Soir, Sudinfo.be, Libelle, Tagmag, Q music, MNM, vrt.be, Kids Universe, Cine Télérevue, Radio 2, Peoplesphere, HR Square,

Results.

Totaal aantal publicaties

929

Totaal bereik

171M

Totale mediawaarde

4.4M euro

Influencer campagne

47 influencers – 168 stories – 25 posts – 2 reels

Totaal bereik influencer campagnes

466K

Mediawaarde influencer campagnes

20K euro

Karen Blommaert,

Marketingmanager Asmodee België

“Bij de start van onze samenwerking hebben we heel wat uren rond de tafel nodig gehad om elkaar(s manier van werken) te leren kennen, om de verhaallijnen scherp te krijgen en de planning op te maken. Daar plukken we tijdens onze samenwerking de vruchten van. Na een 10-tal maanden is Wavemakers een echte partner geworden, een verlengstuk van ons marketing team, die met de nodige flexibiliteit en creativiteit én hun aanstekelijk enthousiasme Asmodee België mee op de kaart helpt zetten. Al van bij het begin denkt men actief mee om op zoek te gaan naar goede invalshoeken. Er wordt steeds kort op de bal gespeeld en alles wordt van heel dichtbij opgevolgd.”

Aanpak.

Image Text Icon

Strategie.

Tijdens een strategische workshop in 2022 kwam de echte bestaansreden van Asmodee België naar boven. Als expert in bordspelen wil Asmodee garant staan voor plezier. Dit om mensen samen te brengen. Whenever, wherever, samen gezelschapsspelletjes spelen, dat is immers pure quality time. Met een gezelschapsspel breek je je dag en ontdek je een heel andere wereld vol fantasie en creativiteit.

Er werd in detail gekeken naar de merkarchitectuur om zo een heldere merkcommunicatie te kunnen opzetten. De verhaallijnen vormden de basis voor de creatieve denkoefening en de opmaak van een strategisch PR-plan om Asmodee op een gerichte manier te positioneren. Dat plan voerden we uit in 2022 en 2023. In 2024 stelden we een nieuw PR plan op, met minstens evenveel creatieve en impactvolle PR voorstellen.

Image Text Icon

Press Relations.

Wavemakers stelde zowel in 2023 als 2024 een 25-tal onderzoeksvragen op en liet het marktonderzoek bij 1.000 Belgen uitvoeren via een gespecialiseerde partner. Dankzij de onderzoeksresultaten en een aantal creatieve insteken werd journalistiek relevante content gecreëerd.

Wavemakers stuurt per jaar proactief een 10-tal persberichten uit, zowel in Vlaams- als Franstalig België, waarin onder andere cijfers gedeeld werden over het spelgedrag van de Belgen, waarin bekende ambassadeurs het verhaal van ‘quality time met gezelschapsspellen’ kracht bij zetten of waarin gezelschapsspellen in een alternatieve context geplaatst worden.

Kunnen Belgen tegen hun verlies? Met wie spelen ze graag spellen? Met wie net niet? Hebben ze überhaupt iemand om spellen mee te spelen? Brengen gezelschapsspellen oud en jong samen rond tafel? Zijn gezelschapsspellen een waardig alternatief voor schermtijd? Allemaal actuele haakjes, waar we het verhaal van Asmodee graag aan hangen.

Samen studeren en spelen
Asmodee België faciliteerde ook dat studenten konden studeren in plaatselijke spellenwinkels, wat leuke, lokale persverhalen opleverde. Ook collega’s van verschillende bedrijven gingen gezelschapsspellen spelen tijdens de pauze en leerden elkaar op die manier beter kennen: verhalen die dan weer werkten in een andere type media.

Begin 2024 organiseerde Asmodee op Valentijn, in samenwerking met Dare2Date, speeddates met gezelschapsspellen in 8 verschillende steden en op Internationale kattendag werden er in 9 kattencafés verspreid in België spelavonden georganiseerd met gezelschapsspellen in kattenthema. Dat leverde heel wat media-aandacht op, zowel in nationale als regionale media.

Daarnaast werden er ook product-persberichten uitgestuurd over nieuwe gezelschapsspellen en kregen journalisten de mogelijkheid om de nieuwigheden in preview uit te testen, vaak gelinkt aan het seizoen: griezelspellen bij Halloween, reisspellen in de zomer of partyspellen naar aanleiding van eindejaar.

Journalisten én hun kinderen, werden trouwens uitgenodigd op een persdag in de showroom van Asmodee, waar ze de favoriete eindejaarcadeaus zelf konden uittesten, al dan niet met een woordje uitleg erbij. Om te bouwen aan lange termijn persrelaties met lifestyle pers organiseerden we in het voorjaar een perstoer langsheen verschillende redacties om de nieuwigheden van 2024 toe te lichten én te laten spelen.

Image Text Icon

Mediatraining.

Om Bert De Smet, algemeen directeur Asmodee België, meer comfort te gunnen tijdens het geven van interviews organiseerden we een mediatraining. Daarbij werd inzicht gegeven in de leefwereld van de journalist. Vervolgens werd getraind op het brengen van een scherpe, heldere boodschap tijdens een interview. Na de tips & tricks volgde de realiteit, mét cameraman en journalist.

Image Text Icon

Influencer marketing

Een aantal persacties werden extra kracht bij gezet via influencer marketing. Wavemakers ging op zoek naar relevante profielen die de boodschap van Asmodee op een authentieke, geloofwaardige manier naar hun volgers konden overbrengen. Naar aanleiding van Halloween werden er ‘op griezelwijze’ typische Halloweenspellen bezorgd, naar aanleiding van Kerst en Nieuwjaar mochten influencers een mooi ingepakt gezelschapsspel onder de kerstboom leggen en openen, inclusief originele Kerst-dobbelstenen. Met Pasen ontvingen de influencers een paaspakket met gezelschapsspellen én chocolade eieren. In de zomer activeerden we verschillende influencers om spellen mee te nemen op reis en daar leuke content over te posten.

Related cases.

More than 50 satisfied clients