Babylon loveshop

Zinnenprikkelende media-aandacht in heel België
De Babylon-groep baat sinds 2006 enkele erotiekwinkels uit in het noorden van Frankrijk en breidde later uit naar België met de opening van loveshops in Gosselies (2016) en Bergen (2019). In november 2019 ging Babylon loveshop over tot de penetratie van de Vlaamse markt. Ze speelden hierbij in op het faillissement van Pabo door de drie best presterende winkels in Vlaanderen over te nemen. De winkels in Roeselare, Wetteren en Aartselaar inclusief het voltallige personeel werden overgenomen. Met haar gespecialiseerde aanbod en persoonlijke aanpak wenst Babylon loveshop bovenal een open cultuur rond seksualiteit te creëren. De loveshops willen een plaats zijn waar iedereen zonder schaamte naartoe komt, ongeacht leeftijd of seksuele voorkeuren.
De strategische communicatiestrategie die Wavemakers uittekende voor Babylon loveshop om de keten op de kaart te zetten bestond uit twee luiken. Enerzijds brachten we de overname van de drie winkels in het noorden van het land onder de aandacht, anderzijds vergrootten we de naamsbekendheid in heel België. We nodigden de lokale perscontacten uit op de openingen van de winkels om kennis te maken met het vernieuwde concept van de loveshops. Hierbij pakten we uit met een wel heel bijzondere stunt: de eerste vijftig klanten die op de dag van de opening langskwamen met een oud seksspeeltje, werden getrakteerd op een nieuw exemplaar. De succesvolle persstunt werd massaal gedeeld in de kranten en op social media. Zelfs Julie Van den Steen kwam voor het VTM-programma Wat een Dag langs om het assortiment te ontdekken. Sex sells! Om publiciteit in het hele land te creëren, peilden we via een enquête naar de seksuele voorkeuren van de Belgen. De opwindende resultaten van deze enquête werden gedeeld in een persbericht en uitgestuurd naar een groot aantal nationale perscontacten.
“Dankzij de persaandacht gecreëerd door Wavemakers beleefden we fantastische openingsdagen en genereerden we meteen naamsbekendheid in heel België!”
> € 1.000.000
CEO Sylvain Spitaels werd zowel op regionaal als nationaal niveau geïnterviewd door de ondernemerspers over de toetreding van Babylon loveshop tot de Vlaamse markt en de groeiperspectieven in België. Ook de retailpers berichtte uitgebreid over de overname van de winkels. Dankzij de grote media-aandacht die werd gegeven aan de openingen en de bijhorende stunt, kende Babylon vanaf dag één uitmuntende verkoopcijfers in de drie Vlaamse loveshops. De resultaten van de enquête werden onder meer opgepikt door Het Nieuwsblad, Metro, RTBF,…