Contacteer ons

Billit

Challenge.

Met de komst van verplichte e-facturatie voor ondernemers (vanaf 1 januari 2026) was het ineens alle hens aan dek voor de ambitieuze hemelbestormers van het Gentse Billit. Meer dan tien jaar bouwden ze eerder in de luwte aan hun e-facturatieplatform, maar plots kwam de markt in een stevige stroomversnelling.

Voor Billit was dit hét moment om zich nadrukkelijker dan ooit te profileren als de meest toegankelijke en betrouwbare partner in e-facturatie. Geen complexe software, geen extra rompslomp – maar een oplossing die het leven van ondernemers eenvoudiger maakt.

Wavemakers werd ingeschakeld om Billit zichtbaar, relevant en ‘top of mind’ te maken bij de juiste doelgroepen. Met als doel: naamsbekendheid opbouwen, de juiste merkassociaties versterken, en Billit positioneren als het slimme alternatief in een druk bevochten markt.

Media-aandacht.

Trends, HLN, Made-in, Radio 2, GVA, vrt.nws, accountancyvandaag.be, dvo.be, businessam.be, nieuwsblad.be, De Zondag, Het Laatste Nieuws, gva.be, Pub, CCI Magazine, FD Magazine, HR Square, kmoinsider.be, TV OOST…

Results.

Aantal publicaties

69

Totaal bereik

21,5M

Mediawaarde

345K euro

Tom Van Gaever,

medeoprichter van Billit

“Noch ikzelf, noch de organisatie waren vertrouwd met public relations. De aanpak van Wavemakers, met het onderzoek, de workshops, de verhaallijnen en de mediatraining, zorgde voor stevige fundamenten. Dat gaf ons vertrouwen om PR te omarmen. Samen slaagden we erin om het verhaal van Billit te vertellen, met het juiste evenwicht tussen ‘thought leadership’ en creativiteit. Ik omring me als ondernemer graag met specialisten en nog liever met mensen met drive. Mensen die ownership nemen en resultaat boeken. Na een jaar samenwerken weet ik het zeker: ik zit hiervoor bij Wavemakers aan het juiste adres.”

Aanpak.

Image Text Icon

Strategie.

Via twee strategische workshops legden we de basis voor de communicatie van Billit. We bepaalden de storylines en het basisnarratief van de onderneming. We vertrokken hierbij van de input van tal van collega’s. Hun input verrijkten we met inzichten uit kwalitatieve interviews met klanten, boekhouders en prospects. Bijkomende voeding kwam van een grootschalige ondernemersbevraging bij klanten en potentiële klanten van Billit. Ondernemers, dus.

We verfijnden de storylines, maakten ze helder, scherp en bruikbaar en werkten op die inhoudelijke basis een plan uit met PR-acties, die Billit herhaaldelijk op de radar brachten bij hun doelpubliek.

Image Text Icon

PR.

Cijfers uit het eerder uitgevoerde ondernemersonderzoek gaven aan dat heel wat oudere ondernemers de overstap naar e-facturatie moeilijk vinden en zelfs overwegen om te stoppen. We koppelden er de eenvoudige, laagdrempelige oplossingen van Billit aan, om zo journalisten te laten berichten over het platform.

Met een doorgedreven mediatraining ondersteunden we medeoprichter Tom bij zijn eerste contacten met de media. De vuurdoop  werd een uitgebreid en exclusief interview met Trends, waarin Tom zijn indrukwekkend ondernemersverhaal uit de doeken deed. Daarna verzorgde hij met een geruster gemoed herhaaldelijk media-optredens.

We goten het succesvolle groeiverhaal in nieuwswaardige verhalen: de opening van een nieuw kantoor in Sint-Niklaas, de aanwerving van maar liefst 50 nieuwe werknemers op korte tijd… Met Voetbal Vlaanderen werd een samenwerking opgezet die Vlaamse voetbalclubs uit de nood zal helpen. Ook dit verhaal vond de weg naar de media. De samenwerking met Securex werd aangekondigd in zowel ondernemersmedia als HR media.

Ter aankondiging van een grootschalig ondernemersevenement rond e-facturatie in Sint-Niklaas organiseerden we een papierslag. Met een Billit-vuilniskar haalde medeoprichter Tom en zijn team 2 ton papier op. Dat leverde mooie beelden op, zeker voor audiovisuele media. Met de opbrengst van de actie mocht Billit, tijdens de inspiratiedag voor ondernemers, een cheque van 1.000 EUR overhandigen aan JINC België, een organisatie die zich inzet voor gelijke kansen voor jongeren op de arbeidsmarkt.

Daarnaast was de inspiratiedag – met meer dan 600 aanwezige ondernemers – het uitgelezen moment om het ondernemersverhaal van Tom te brengen. Wavemakers begeleidde de storytelling. In zijn verhaal gaf Tom twee primeurs weg: de opening van een nieuwe ondernemershub in Sint-Niklaas en van het eerste kantoor in New York. Ook die boodschappen werden nadien opgepikt in lokale en bovenlokale media.

Image Text Icon

Influencer marketing.

Naar aanleiding van de Lokerse Feesten en Crammerock – maar bij uitbreiding ook de zomer(reis)periode – zette Wavemakers een gerichte influenceractie op om Billit op een frisse en toegankelijke manier in beeld te brengen bij jonge ondernemers. Via Linkedin, Instagram en TikTok koppelden geselecteerde content creators hun festival- of reiservaring aan het gemak en de vrijheid die digitaal factureren met Billit oplevert.

De content vertrok telkens vanuit herkenbare insteken: tijd winnen als ondernemer, eenvoud in administratie en het Belgische karakter van Billit. De stijl bleef luchtig en spontaan, maar met een duidelijke positionering: Billit is er voor ondernemers die vooruit willen.

Met deze actie vertaalde Wavemakers een technisch thema als e-facturatie naar een menselijke en inspirerende context. Zo werd Billit niet alleen zichtbaar, maar ook sympathiek en relevant in de leefwereld van zijn doelgroep.