Contacteer ons

JINC Baas van Morgen

Challenge.

JINC België zet zich in voor kinderen en jongeren die opgroeien in een sociaaleconomisch uitdagende omgeving, waar werkloosheid hoog is en het netwerk beperkt. Door samen te werken met scholen en bedrijven helpt JINC hen op weg naar een goede start op de arbeidsmarkt. Via projecten als Digitale Vaardigheden, Bliksemstage en Sollicitatietraining maken leerlingen kennis met uiteenlopende beroepen. Ze ontdekken waar hun talenten liggen en leren hoe ze zich kunnen voorbereiden op een sollicitatie.

Het project ‘JINC Baas van Morgen’ is het jaarlijkse hoogtepunt van de werking, Zo’n 40 leerlingen uit lagere en middelbare scholen van Antwerpen, Mechelen en Turnhout worden die dag CEO van een bedrijf of organisatie. De jongeren komen op een unieke manier in contact met de arbeidsmarkt, wat hen tijdens hun verdere (school)loopbaan zal helpen om doordachte keuzes te maken. Voor de deelnemende bedrijven en CEO’s is de actie een kans om maatschappelijke impact te maken en zich te laten inspireren door de frisse blik van de jonge talenten. Elke CEO blijft in de toekomst ook beschikbaar als klankbord voor de jongere.

Wavemakers stond tijdens de edities van 2024 en 2025 in voor het volledige persluik. Mede dankzij het enthousiasme van de CEO’s, de leerlingen en het team van JINC België slaagden we erin om deze mooie actie twee jaar op rij breed in de media te krijgen.

Media aandacht.

Trends, De Standaard, Het Laatste Nieuws, Karrewiet, VTM Nieuws, Gazet Van Antwerpen, ATV, Nws.Nws.Nws, Radio 2, Dag Allemaal, Het Nieuwsblad, VRT Journaal, RTV, #ZigZagHR, HRmagazine, Made-In, Pub, De Zondag….

Results.

Aantal campagnes

2 (mei 2024 en 2025)

Aantal publicaties

84

Totaal bereik

31M

Mediawaarde

1,23M euro

Koen Van Roey,

directeur JINC

“De voorbije twee jaar deden we voor JINC Baas van Morgen beroep op Wavemakers. Dat was telkens een geslaagde samenwerking. Het team dacht heel prettig mee over de verschillende manieren waarop we het evenement onder de aandacht konden brengen: lokaal, nationaal, maar ook via specifieke media die aansluiten bij onze organisatie. Daardoor bereikten we een breed publiek.”

Aanpak.

Image Text Icon

PR.

Een belangrijke eerste stap in de voorbereiding was een helder overzicht krijgen van alle CEO’s, leerlingen en hun scholen, de contactpersonen bij elk bedrijf en de geplande activiteiten. Op dezelfde dag en hetzelfde moment zouden namelijk 39 leerlingen aan de slag zijn bij 28 bedrijven in drie verschillende steden. In een tijdsspanne van enkele uren moesten alle journalisten vlot hun verhaal kunnen maken. Goed plannen en een snelle communicatie met zowel het team van JINC België als de bedrijven waren daarom cruciaal.

Enkele weken voor JINC Baas van Morgen plaatsvond, verstuurden we een algemeen nationaal persbericht. Dat bevatte uitleg over de actie, een overzicht van alle deelnemende bedrijven en citaten van enkele CEO’s en leerlingen. Het gaf onszelf en geïnteresseerde journalisten tijd om interviews of grotere stukken in te plannen met de bedrijven. Een paar dagen voor de actie volgden nog drie regionale persberichten voor Antwerpen, Mechelen en Turnhout, met daarin lokale info over de bedrijven en scholen.

Om zoveel mogelijk unieke verhalen te krijgen, probeerden we de journalisten goed te spreiden over de verschillende bedrijven. Voor elke redactie zochten we naar organisaties of jongeren, die inhoudelijk en/of visueel pasten bij hun medium. In de drie steden schakelden we ook een lokale fotograaf in om sfeerbeelden te maken. Die foto’s verwerkten we in een afsluitend persbericht, dat we op het einde van de dag uitzonden.

De PR-acties resulteerden beide jaren in een gevarieerde reeks publicaties over meer dan 15 bedrijven, van een sfeerverslag in De Standaard tot een uitsmijter bij het VTM Nieuws en een interview met JINC-directeur Koen Vanroey voor HRmagazine.

Related cases.

More than 50 satisfied clients