Contacteer ons

Mucovereniging

Challenge.

Tijdens de Europese Mucoweek, van 21 tot 27 november 2022, pakte de Mucovereniging opnieuw uit met een unieke sokkencollectie. Dit om aandacht te vragen voor mucoviscidose, de meest voorkomende levensbedreigende erfelijke ziekte in ons land. Door de #mucosocks te kopen, gaf je zuurstof aan het onderzoek naar deze ziekte. Voor de derde keer op rij kon de Mucovereniging voor haar campagne rekenen op de steun van Wavemakers.

Daarnaast werkten we in de Mucoweek samen rond een specifieke problematiek: de noodzaak aan de terugbetaling van het baanbrekende medicijn Kaftrio voor zes- tot twaalfjarigen.

Media aandacht.

RTBF, VRT Nieuws, VTM Nieuws, MNM, NRJ, StuBru, Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws, La Meuse, L’Avenir, Metro, Dag Allemaal, De Zondag, Flair, Focus/WTV, Goed Gevoel, Grenz Echo, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, 7sur7, …

Results.

Aantal online artikels

66 online artikels, 38 printartikels en 17 radio- en TV-uitingen

Totaal bereik

32M

Aantal verkochte sokken

16K

Verzameld voor wetenschappelijk onderzoek

160K euro

Stefan Joris,

directeur van de Mucovereniging

“We vertrouwden op de expertise van Wavemakers om de ideale strategie en timing te bepalen voor een meer dan spectaculair resultaat.”

Aanpak.

Image Text Icon

Strategie.

We bedachten het creatieve concept waarbij alle Belgische burgemeesters werden opgeroepen om de #mucosocks-campagne een handje – of een voetje – te helpen. In de campagnevideo’s trokken Antwerps burgemeester Bart De Wever en Genks burgemeester Wim Dries de mucosokken aan en gingen ze op stap met een stadsgenoot met muco om de ziekte zo hoger op de politieke agenda te krijgen.

Maar niet alleen in Antwerpen en Genk steunden de burgemeesters de #mucosocks-campagne. De burgermoeders en -vaders van zo’n 180 Belgische steden en gemeenten zoals Namen, Chaudfontaine, Gent, Moeskroen, Brugge, Genk, … zetten eveneens hun beste voetje voor. Dit deden ze door de mucosokken te dragen tijdens de Mucoweek en/of een gesprek aan te gaan met een mucopatiënt uit hun stad of gemeente over leven met muco.

Ook riepen ze hun volgers via hun sociale media en de mediakanalen van hun gemeente of stad op om de Mucovereniging te steunen door de mucosokken te kopen.

Image Text Icon

PR.

In onze persstrategie speelden we de verhaallijnen maximaal uit in de nationale (lifestyle) media. Maar bovenal hebben we met de getuigenissen van patiënten en burgemeesters een veelvoud aan regionale media weten te bereiken. Daarnaast wisten we de boodschap nog verder te verspreiden met de hulp van tientallen influencers en bekende Belgen.

Deze communicatieaanpak legde de campagne geen windeieren met maar liefst 66 online artikels, 38 printartikels en 17 radio- en TV-uitingen. Maar het belangrijkst; er werd een recordaantal van meer dan 16.000 paar #mucosokken verkocht waardoor het wetenschappelijk onderzoek naar muco een boost kreeg. Én… ondertussen kwam er ook een akkoord tussen het farmaceutisch bedrijf Vertex en de federale regering voor de terugbetaling van het Kaftrio-medicijn voor kinderen van 6 tot 12 jaar.

Image Text Icon

Influencer marketing.

Naast 180 burgemeesters riepen we tijdens de mucoweek ook de hulp in van 12 bekende Belgen en 17 influencers. We konden rekenen op de steun van Sandra Kim, Annelien Coorevits, Laure Lanoo, Eline Van Dingenen, …

Met veel plezier staken ze via hun social media kanalen een hart onder de riem van de mucopatiënten in ons land. Door het dragen van de #mucosocks brachten ze mucoviscidose onder de aandacht en riepen ze hun volgers op deze aan te kopen. Hiermee werden in totaal 250.000 mensen bereikt.