NDQ

Challenge.
NDQ is een logistieke speler uit Zeebrugge, gespecialiseerd in export naar het Verenigd Koninkrijk. NDQ is een zelfstandig familiebedrijf met een 50-tal medewerkers. De onderneming staat bij haar klanten bekend als een partner die snelle, kwalitatieve en persoonlijke service biedt. Bij het grote publiek, zowel lokaal als bovenlokaal, is NDQ behoorlijk onbekend. De ambitie van NDQ is om de komende jaren haar naamsbekendheid te vergroten bij exporterende bedrijven (en dus potentiële klanten) en mogelijke nieuwe werknemers, om op die manier de volumes te verdubbelen én gemakkelijker talentvolle, gedreven medewerkers aan te trekken.
Media aandacht.
De Tijd, tijd.be, transportmedia NL & FR, flows.be, madein.be, KMO Insider, Focus WTV, Kanaal Z, HLN, hln.be, nieuwsblad.be, Belga, Business AM radio, valuechain.be, De Zeewacht Kust, Vlaamse Ondernemer, Brugsch Handelsblad, dvo.be, warehouselogistics.be,…
Results.
Aantal publicaties
62
Totaal bereik
4.8M
Mediawaarde
194K euro
Nicolas Dehaemers,
Zaakvoerder
“In de strategische workshop hielp Wavemakers ons – op een pragmatische manier – om de juiste boodschappen te definiëren en prioriteren. Ze weten welke teksten en beelden werken in de verschillende type media, inclusief de logistieke media en ondernemersmedia die voor ons cruciaal zijn. Kristof en Nele gaan steeds op zoek naar de verhalen die interessant zijn voor nieuwsmedia, hebben de juiste contacten binnen de mediawereld en weten journalisten én prominenten op een professionele wijze te begeleiden”.
Aanpak.

Strategie.
Om NDQ top of mind te krijgen bij exporterende bedrijven (logistieke managers van bedrijven met grote exportvolumes naar het Verenigd Koninkrijk) én potentiële werknemers, was en is het noodzakelijk om NDQ meer zichtbaar te maken. Tijdens een strategische workshop bepaalden we samen met de bedrijfsleiding hoe NDQ wil worden gezien. Er werden verschillende verhaallijnen gezocht en gevonden, rekening houdend met de noden en verwachtingen van de doelgroepen enerzijds en met wat NDQ uniek maakt in vergelijking tot de concurrentie anderzijds. Het verhaal dat NDQ van dat moment af zou vertellen, werd zo bijzonder duidelijk. Bij veelvuldige herhaling zullen de beoogde doelgroepen zo de juiste associaties ontwikkelen bij het merk NDQ.
We vertellen het verhaal van Nicolas Dehaemers die, als pure sang ondernemer uit Zeebrugge, erin geslaagd is om ondanks de Brexit zijn volumes te verdubbelen in drie jaar tijd. Zijn geheim recept: expertise en investering. Waar de Brexit veel spelers schrik inboezemde, ging NDQ net extra investeren in bijkomende opleggers, een state-of-the art warehouse dat verbonden is met het spoor én een eigen innovatief IT-systeem op maat dat, ondanks de complexere wetgeving en administratie, snel en foutloos grote volumes weet te verwerken. Zo werd NDQ dé ‘one-stop-shop’ voor alle transport naar het Verenigd Koninkrijk en bogen ze wat een bedreiging was voor velen om tot een opportuniteit.

PR.
We grepen het momentum van ‘drie jaar Brexit’ aan om het succesverhaal van NDQ in de media te brengen. Eerst via een exclusief persbezoek van De Tijd. Het verhaal werd na publicatie breder verspreid bij actua-, ondernemers- en vakmedia uit de logistieke sector. In een tweede persactie zetten we de opening van het nieuwe magazijn centraal. Dat het magazijn aansluiting had met het spoor, was uniek. Verschillende politieke prominenten werden uitgenodigd op het officiële openingsevent, zoals minister van Noordzee Vincent Van Quickenborne, de Brugse burgemeester Dirk De fauw en de CEO van Infrabel Benoît Gilson. Dat de trein tijdens het event ook met het nodige vuurwerk de gloednieuwe hal binnen reed en de kisten champagne voor het openingsfeest afzette, was een mooi beeld, dat ruim opgenomen werd in de verschillende online en offline media.
Nadien, om te vermijden dat er foutieve info verspreid zou worden in de sector bij het indienen van een nieuwe vergunningsaanvraag voor het bouwen van een innovatief cross-docking magazijn, lanceerden we een persbericht, waarin we de vergunningsaanvraag kaderden en koppelden aan het innovatieve karakter en de groeiambitie van NDQ. Bij deze actie was het bereik geen doel op zich. De juistheid van de info wél. Het nieuws verscheen – correct en in de juiste tone of voice – in meer dan 20 verschillende ondernemers- en vakmedia.

