Protime
Challenge.
Protime is een Belgisch softwarebedrijf gespecialiseerd in tijdregistratie- en workforce management oplossingen. Al sinds een aantal jaren doen zij een beroep op Wavemakers om de voordelen van tijdregistratie als monitoringtool in de verf te zetten in de pers. Want “als er niet wordt bijgehouden hoeveel je werkt, werk je al snel te veel”.
Daarnaast is tijdregistratie dan misschien geen ‘sexy’ product, Protime is dat wel! Het bedrijf wil de beste werkgever ter wereld zijn voor alle Protimers. Die ambitie willen ze onder meer waarmaken met hun WeCare@Protime programma met initiatieven rond bijvoorbeeld mentale gezondheid, voeding én slaap. Om hun ‘Employer branding’-initiatieven in de verf te zetten, kan Protime rekenen op de steun van Wavemakers
Media aandacht.
VTM, RTV, Radio 2 Antwerpen, JOE, Het Laatste Nieuws, Demorgen.be, Gazet van Antwerpen, Sudinfo, La Dernière Heure, Metro, Canal Z, Canal C, …
Results.
Aantal online artikels
15 online artikels, 5 printartikels en 9 radio- en TV-uitingen
Totaal bereik (enkel online & print)
8 miljoen
Isabelle Fassin,
marketingmanager van Protime
“Het verlengstuk van ons brein. Dat is misschien wel een goede omschrijving van Wavemakers voor ons. We vertrouwen feilloos op hun expertise en advies. Ze adviseren en handelen steeds met onze identiteit in gedachte.”
Strategie.
De afgelopen 4 jaar werden er maar liefst 96 ‘Protime baby’s geboren. Als geen ander onderschrijft Protime daarom het belang van voldoende slaap voor werknemers met jonge kinderen.
We bedachten het creatieve idee waarbij we coaching sessies rond slaap organiseerden op zowel het Vlaamse als het Franstalige hoofdkantoor. Het doel: de deelnemende ‘Protimers’ – allemaal jonge ouders – helpen om hun kinderen beter te doen slapen, waardoor ook zij beter uitgerust aan een nieuwe werkdag kunnen beginnen. Want uitgeruste werknemers zijn nu eenmaal gelukkiger, creatiever (én productiever uiteraard). De workshops organiseerden we met de sleepcoaches van SHIFT, en ze waren een primeur in Vlaanderen, en later ook in Franstalig België.
Om dit verhaal kracht bij te zetten, vroegen we Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde, om meer uitleg te geven over de gevolgen van een langdurig slaaptekort op onze gezondheid en ons functioneren.
Daarnaast zorgden we voor enkele getuigenissen / ‘horrorverhalen’, van Protimers met jonge kinderen over hun slaapgebrek en wat ze vonden van dit initiatief.
PR.
In onze persstrategie speelden we dit verhaal maximaal uit in zowel de regionale als de nationale media, in zowel de actualiteits-, gezondheids- als HR pers. Dit gebeurde op twee verschillende momenten, één voor Vlaanderen en later één in Franstalig België, telkens als primeur in elk landsdeel.
Telkens nodigden we journalisten – bij voorkeur met jonge kinderen – uit om de sleepcoaching sessie bij te wonen, Protimers te interviewen over hun ervaringen én er hun eigen ervaringen te delen. Na de sessies stuurden we het persbericht breder uit en organiseerden we interviews met zowel:
– Protime over het waarom van deze actie.
– De sleepcoaches om tips te geven aan ‘jonge’ ouders om hun kinderen beter te laten slapen.
– Professor Godderis over de gevolgen van een langdurig slaaptekort op onze gezondheid en ons functioneren.
Deze communicatieaanpak legde de campagne geen windeieren met maar liefst 29 media-uitingen waaronder 15 online artikels, 5 printartikels en 9 radio- en TV-interviews. Protime werd hierbij op de kaart gezet als een werkgever die inzet op het fysieke, mentale en emotionele welzijn van zijn werknemers. Én misschien het belangrijkst: verschillende deelnemers aan de sleepcoaching sessie lieten achteraf weten dat ze (en dus hun kinderen) dankzij de tips beter sliepen.