Contacteer ons

Sociale InnovatieFabriek

Challenge.

De Sociale InnovatieFabriek ondersteunt sociale ondernemers, die vernieuwende oplossingen in de markt zetten als antwoord op knelpunten rond wonen, inclusie, klimaat, mentaal welzijn, zorg, armoede, … In elke levensfase, vanaf het eerste idee tot een eventuele uitrol in het buitenland, biedt de organisatie coaching en een breed netwerk aan.

Met de campagne Radicale Vernieuwers ging de Sociale InnovatieFabriek voor de vijfde keer op zoek naar inspirerende initiatieven uit Vlaanderen en Brussel. Maar liefst 163 organisaties en bedrijven schreven zich in. Daaruit selecteerde een jury, met als voorzitter actrice Lynn Van Royen, tien finalisten, die de titel Radicale Vernieuwer ’24 kregen. Van Molenbeek Rebels, dat meisjes empowert via basketbal, tot Kringwinkel Antwerpen, dat AI inzet om oude brandweerpakken te ontmantelen.

Volgens de Sociale InnovatieFabriek verdienen de Radicale Vernieuwers het om door te breken. Om bekender te worden bij het brede publiek, kreeg Wavemakers de opdracht om de tien finalisten tijdens de campagneperiode visibiliteit in de media te bezorgen.

Media aandacht.

De Morgen, Trends, Kanaal Z, Het Laatste Nieuws, Gazet Van Antwerpen, AVS, De Zondag, Radio 2, ATV, Nieuwsblad, vrtnws.be, ROBtv, Krant van West-Vlaanderen, #ZigZagHR, De Vlaamse Ondernemer, Made In…..

Results.

Aantal publicaties

36

Totaal bereik

11.4 M

Mediawaarde

407K euro

Kaat Peeters,

directeur

“Voor het eerst in de geschiedenis van de Radicale Vernieuwers-campagne was er zo’n groot en divers persbereik, dankzij de samenwerking met Wavemakers. Het pr-team hield ons live op de hoogte van de persaandacht, waardoor we goed wisten wat er wanneer verscheen. Top samenwerking!”

Aanpak.

Image Text Icon

PR.

De Radicale Vernieuwers-campagne werd in twee stappen uitgerold. Wavemakers verzekerde tijdens beide communicatiemomenten de aandacht van de media. In een eerste persbericht stelden we de tien Radicale Vernieuwers voor, legden we de campagne uit en riepen we op om te stemmen voor de publiekswinnaar. We maakten de pers warm met tien positieve verhalen van de tien finalisten. Vervolgens kreeg het grote publiek twee weken de tijd om te stemmen op een favoriet. Op de dag van het jaarlijkse congres van de Sociale InnovatieFabriek, twee weken later, verstuurden we een tweede persbericht. Daarin maakten we bekend welke Radicale Vernieuwer de juryprijs won en wie de publieksprijs in ontvangst mocht nemen. Deze twee organisaties, Solikoop en Welcome To My Garden, kregen hierdoor nog extra persaandacht.

De tien finalisten kwamen uit vier verschillende provincies en werkten allemaal rond andere thema’s, zoals onderwijs, circulaire economie, bouwmaterialen, waterbeheer, toerisme, sport en kansarmoede. Dat liet ons toe om de pers via verschillende invalshoeken te triggeren, zowel regionaal als vanuit de verschillende sectoren.

Zowel lokale en nationale media brachten verhalen over de Radicale Vernieuwers ‘24. De Morgen bijvoorbeeld besteedde een paginagroot item aan het brede thema van sociale innovatie, terwijl bedrijfspers als Trends en Kanaal Z het diepere ondernemersverhaal in de kijker zetten. Media als De Zondag en Radio 2 vertelden de verhalen van de mensen achter de organisaties.

Related cases.

More than 50 satisfied clients