Contacteer ons

Van CKV naar BankB

Challenge.

CKV Bank is als kleinste bank van België al jarenlang een solide speler in spaar- en kredietverlening. Maar de naam – Centrale Kredietverlening – dekte de lading niet meer. De bank was geëvolueerd: met klanten in heel België en Frankrijk, een breder dienstenaanbod en een duidelijke ambitie om zich als complementaire nichespeler sterker te positioneren. Wat ontbrak, was een merk dat die realiteit helder weerspiegelde. Geen defensief verhaal, maar een offensieve stap richting de toekomst. Als onderdeel van een veel bredere groeistrategie. Enter: BankB.

Media aandacht.

De Tijd, Trends , madein.be, businessam.be, L’Echo, lesoir.be, lalibre.be, dhnet.be, HLN, spaargids.be, investmentofficer.be, Trends Le Vif, msn.com…

Results.

Aantal publicaties

26

Totaal bereik

4M

Mediawaarde

200K euro

Inge Ampe,

CEO

“Hoewel de rebranding tot in de puntjes was voorbereid, wisten we niet welke reactie we mochten verwachten in de media. Een bijzonder spannend moment. Kristof en Nele van Wavemakers wisten ons gerust te stellen met hun doortastende aanpak en expertise. Ondanks de pittige challenge, kijk ik terug op een bijzonder aangename samenwerking, met een zeer mooi resultaat. BankB staat meer dan ooit voor een duidelijke positionering. Wij gaan door, daar waar anderen stoppen. En die boodschap werd via de media duidelijk in de verf gezet”

Aanpak.

Image Text Icon

Strategie.

CKV werd BankB. Geen louter nieuwe naam, maar een veel duidelijkere positionering: helder, onderscheidend en menselijk. Een nieuwe visuele identiteit werd ontwikkeld door D’Artagnan. Wavemakers vertaalde het nieuwe brandbook van BankB naar bruikbare storylines en een narratief dat intern en extern kon worden gecommuniceerd. Geen wollige slogans, maar een kloppend verhaal: BankB is niet de eerste bank, maar wel het B-plan. Voor spaarders en ondernemers die bewust kiezen.

Daarnaast ontwikkelden we een helder strategisch communicatieplan, met een strak uitgetekende timing en duidelijke verantwoordelijkheden. De hele planning werd afgestemd op het ideale communicatiemoment om zowel media-aandacht als intern draagvlak te maximaliseren. Elk verhaal, elk kanaal en elk moment telde mee in functie van een consistente, geloofwaardige lancering.

Image Text Icon

Crisiscommunicatie.

We werkten een proactief crisiscommunicatieplan uit voor het geval de nieuwe naam vroegtijdig zou lekken. We ontwikkelden een volledig uitgewerkt protocol met duidelijke stappen: wie communiceert wanneer, via welk kanaal, met welke boodschap en onder welke omstandigheden. We zorgden voor kant-en-klare statements, een Q&A met antwoorden op de mogelijk lastigste vragen, een escalatiestructuur en draaiboeken voor worst-case scenario’s. Daarnaast bereidden we de CEO grondig voor op alle mogelijke vragen of reacties, zodat elke situatie gecontroleerd kon worden aangepakt.

Image Text Icon

PR.

Samen met BankB stelden we een lanceringsplan op voor de nieuwe naam. We schreven het persbericht vooraf, lieten het afstemmen met alle interne stakeholders, en bepaalden het ideale communicatiemoment. Daarnaast maakten we concrete afspraken met de twee belangrijkste financiële media in Vlaanderen: Trends Magazine en De Tijd. We planden interviews in, schreven mee aan de insteek, en bereidden CEO Inge Ampe inhoudelijk voor.

We zorgden ervoor dat de inhoudelijke boodschap van de rebranding perfect aansloot bij het ambitieniveau van BankB: een bank die bewust kiest voor groei, nabijheid en relevantie. Dankzij een heldere kernboodschap en persoonlijke media-aanpak werd de nieuwe naam correct, geloofwaardig en positief ontvangen. Elke publicatie ondersteunde het grotere verhaal.

Tot slot stelden we een concreet PR-plan en een reeks next steps op om BankB ook ná de lancering van de nieuwe naam op de radar te houden. Met aandacht voor inhoudelijke continuïteit, geloofwaardige zichtbaarheid en duurzame reputatie-opbouw.

Related cases.

More than 50 satisfied clients