Contacteer ons

Wycam’s

Challenge.

Het verhaal van Wycam’s startte in 1946 op de stoof van Camille Wyckmans in Schoten. Toen al verpakte hij de borstbollen in de typische blikjes die Wycam’s ook vandaag nog steeds gebruikt. Doorheen de jaren werden heerlijke boterbollen, fruitbollen, koffiebollen en muntbollen toegevoegd aan de Wycam’s familie. Tot op vandaag wordt de Wycam’s traditie in ere gehouden, mét respect voor de authentieke recepten.

Wycam’s produceert 10.000 blikken per dag en exporteren naar Nederland en Frankrijk. Een gevestigde waarde dus in de confiserie. Om, ook bij jongere generaties, de naamsbekendheid nog verder op te krikken, werd een beroep gedaan op Wavemakers. De uitdaging was duidelijk: hoe blazen we legendarische snoep nieuw leven in? Make.Things.Move. met andere woorden.

Media aandacht.

hln.be, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, De Zondag, Libelle Lekker, Metro Time, Nina, Gael, …

Results.

Aantal publicaties

27

Totaal bereik

9 M

Mediawaarde

+400K euro

Thomas Thijs,

Junior Candy Officer

“Bij Wycam’s hebben we niet de gewoonte om grote budgetten vrij te maken voor marketing. We wilden dus absoluut slimme keuzes maken, om zo veel mogelijk impact te creëren bij onze doelgroep. Met de creatieve insteek van Wavemakers is dat aardig gelukt. We verkopen een B2C-product in een B2B-context, via onze verdelers. Met deze actie spraken we voor het eerst rechtstreeks onze eindconsument aan en dat heeft gewerkt. Bovendien hebben we al meermaals indruk kunnen maken met de heerlijke recepten, zowel naar zakelijke als private contacten.”

Aanpak.

Image Text Icon

Strategie.

Een nieuw doelpubliek inspireren om met Wycam’s borstbollen aan de slag te gaan. Dat was het opzet van de campagne, die we ontwikkelden. De gebruiksmogelijkheden vermenigvuldigen, was daarbij de strategie.

Wat in de Wycam’s blikken zit, zijn lekkere snoepjes – een guilty pleasure voor ieders smaak -, maar we bedachten ernaast een nieuwe rol: als ingrediënt, in de keuken. De bollen met verschillende smaken (munt-, koffie-, boter-, fruit- en borstbollen) lenen zich immers tot verrukkelijke bereidingen.

We maakten een inspiratiegids met verschillende recepten, ontwikkeld door foodies met een groot bereik in pers en op sociale media. Door het merk te koppelen aan verschillende influencers gaven we Wycam’s een trendy imago. Niet toevallig (uiteraard) lanceerden we een eerste receptenboek vlak voor de feestdagen. Ook timing is een onderdeel van strategie.

Image Text Icon

PR.

We werkten in twee verschillende waves. Een eerste receptenboek met vier gerechten werd ontwikkeld in samenwerking met Kaasaffineur Frédéric Van Tricht, mixologist Hannah Van Ongevalle en patissiers Toon De Klerck – een tijdlang chef-patissier bij 3-sterrenrestaurant Hof van Cleve – en Valériane Gréban, patissier en finaliste van Meilleur Pâtissier 7 op RTL. Zie lieten hun creativiteit erop los. De recepten voor bijvoorbeeld een ‘Wycam’s Winter Punch’ én een ‘Wycam’s Panna Cotta’ kwamen in de receptenbundel en op de website terecht.
Het leverde na een persbericht en het verspreiden van perspakketten meteen bijzonder veel media-aandacht op, en dat op het perfecte moment. Na een succesvolle eerste receptenreeks kwamen onder andere Sven Ornelis van ‘Would Be Chef’, Philip Vandamme van 2-sterrenrestaurant Bartholomeus en Thomas Vandenbroeck van Cremerie François (meermaals verkozen tot beste ijssalon van het land) een aantal maanden later met een tweede reeks Wycam’s recepten. De eerste mediagolf haalde een bereik van 5 miljoen, met de tweede erbij liep het bereik op tot 9 miljoen.

Image Text Icon

Influencermarketing.

Aan beide waves werd telkens een influencercampagne gekoppeld. De eerste vier creaties van de chefs werden gedeeld door 10 food- en andere influencers, geselecteerd op basis van hun specifiek volgerspubliek. In totaal 67 stories en 10 posts zorgden voor een bereik van meer dan 430.000. In een tweede wave werden 11 influencers ingezet, goed voor een bereik van 350.000 erbovenop.
Ook de chefs zelf lieten de creaties zien op hun eigen social media. Honderden volgers klikten door naar de website om kennis te maken met de befaamde borstbollen.

Related cases.

More than 50 satisfied clients