Bereid je voor: iemand moet het nu eenmaal vertellen.
Wil u dat het verhaal van uw onderneming of organisatie het nieuws haalt, dan is de kans groot dat iemand (u, om het heel beleefd te zeggen) dat verhaal zal moeten vertellen. Want zo werkt het nu eenmaal en dat meer dan ooit: elk (journalistiek) verhaal vraagt een verteller. En dan bent u maar beter voorbereid.
Neem er even de krant bij als dat kan. Blader er even door. U mag dat nu doen. Of morgen. Of gisteren. Het resultaat zal hetzelfde zijn. Op elke pagina zal u hetzelfde zien terugkomen. Mensen. Gezichten. Koppen. Het zijn die mensen die voor uw nieuws zorgen. ‘Mensen maken het nieuws’, dat is nu eenmaal zo. Het was ooit de baseline van RTL Nieuws, maar is vooral een waarheid als een koe. Iets om te onthouden. Voor altijd.
Als u een rol krijgt/wilt in dat nieuws, dan zal men ook u vragen om iets te komen vertellen. Journalisten willen quotes, iemand die vertelt hoe het in mekaar zit en daar de nodige duiding bij geeft. Men zal het misschien niet zo graag toegeven, maar dat maakt het voor journalisten ook makkelijker. Waarom als journalist iets zitten opzoeken tot je het kan uitleggen, terwijl iemand anders dat zomaar kan doen (en de journalist het registreert en deelt)?
Mensen aan het woord
Meningen worden belangrijker en het zijn wij, mensen, die voor die meningen zorgen. Nieuws gaat ook vaak over nieuwe ideeën. Geen enkel idee is ooit ontstaan zonder dat het is bedacht, door een mens dus. Of meerdere. De mens staat centraal, ook in dit geval. Elke journalist, nieuwsanker, chef nieuws, hoofdredacteur, eindredacteur zal het bevestigen: op nieuwsredacties wil men mensen aan het woord brengen.
Meestal zelfs meerdere mensen. Meningen vragen immers om een reactie, een antwoord. Zo worden door journalisten verschillende perspectieven belicht. Omdat dat van hen wordt verwacht en omdat ze het aan zichzelf verplicht zijn. Zo ontstaat iets dat zo dicht mogelijk aanleunt bij objectiviteit. Het heet intersubjectiviteit. Woord en wederwoord. Want de waarheid ligt meestal ergens in het midden.
Een beetje voorbereid
Wil je – of moet je tegen wil en dank – een rol spelen in het nieuws, dan zal je gevraagd en bevraagd worden door journalisten. Om een mening te geven, of een reactie op een andere mening. Velen zien dat als iets gevaarlijk, wegens onbekend, maar eigenlijk is het vooral een kans. Een kans om je verhaal te brengen. Een authentiek verhaal ook, want het is menselijk. Dat is ook wat journalisten willen.
Wil je gebruik maken van zo een kans, dan ben je maar beter op zijn minst een beetje voorbereid. Weet wat je wil vertellen. Weet wat de mogelijke vragen zouden kunnen zijn en weet ook op voorhand wat je daar op kan/mag/moet antwoorden. Weet ook wat de journalist precies wil, in welke dynamiek van woord en wederwoord je precies terechtkomt, in welk verhaal je precies terechtkomt.
Binnenkoppen
Sla nog eens dezelfde krant open. U ziet dezelfde mensen nu. Zoom eens in. U zal zien dat veel van de journalistieke verhalen op dezelfde manier zijn opgebouwd. Iemand zegt A. Iemand anders zegt B. A en B zijn verschillende meningen.
Tenzij iemand de kans heeft gekregen en gegrepen om A te vertellen, zonder dat B eraan te pas kwam. Dat heet dan een interview. U mag dat gerust zien als een aaneenschakeling van kansen, zoals een voetbalwedstrijd eigenlijk.
De vragen van journalisten zijn in die optiek de voorzetten. Voorzetten die je kan binnenkoppen. Om te scoren. Maar best ken je dan wel iets van de spelregels. En zit de journalist bij jou in de ploeg ook… Wat echt wel kan.
Wil u klaar zijn om uw verhaal te vertellen aan een journalist wanneer de kans zicht voordoet? Neem dan zeker even contact met ons op voor een mediatraining.