Kwaliteitsvolle (digital) PR is hét antwoord op de nieuwe focus van Google.
Google kijkt sinds kort weer wat anders naar de dingen. Meer zoals jij en ik eigenlijk. Word je vermeld op een andere, kwalitatieve website, kom je hoger terecht in de lijstjes van de zoekmachine. De reden: ‘meer betrouwbaar’ vindt Google, omdat een ander die te vertrouwen is het zegt. Dit alles zorgt ervoor dat (digital) PR steeds belangrijker is geworden om je website beter te laten scoren.
Misschien eerst even dit: als Google iets zegt, dan moeten we nu eenmaal volgen. Je kan je middenvinger opsteken en je zin doen, maar dat is hetzelfde als met een bazooka richting je eigen voet schieten: niet al te zinvol. Het marktaandeel van Google binnen het wereldje van de zoekmachines is in onze contreien nu eenmaal 92 %. Dominant dus, al vele vele jaren.
Om de ervaring van de gebruiker te verbeteren, stuurt Google wel eens zijn aanpak bij. Ze wijzigen dan hun algoritmes en beoordelingscriteria. Het resultaat is dat je ofwel hoger ofwel lager in de rankings terechtkomt als iemand op zoek is. Hun doelstelling is steeds dezelfde: zorgen dat wie zoekt ook vindt. Als je dus iets zoekt via Google, wil men daar dat de – voor jou – juiste zaken bovenaan het lijstje komen te staan.
Recente updates door Google hebben nu voor belangrijke verschuivingen gezorgd, die bepalend zijn voor zogenaamde SEO-strategieën. SEO staat voor Search Engine Optimization. Het komt erop neer dat je allerhande zaken (zowel inhoudelijk als technisch) aan onder meer je website kan aanpassen of verbeteren, zodat die hoger in het lijstje van Google terechtkomt eens er wordt gezocht naar iets waar jij een oplossing voor hebt. Maar het gaat verder dan je eigen website. Ook daarbuiten kan je inspanningen doen om jezelf makkelijker vindbaar te maken.
Ervaring. Deskundigheid. Autoriteit. Betrouwbaarheid.
E-E-A-T. Daar draait het nu meer dan ooit om voor Google. Experience – Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness. Ervaring. Deskundigheid. Autoriteit. Betrouwbaarheid. Websites die een hoge kwaliteit leveren, waar experts aan het woord komen en die bijgevolg als betrouwbaar worden beschouwd, zullen nog hoger scoren. Maar diezelfde sites trekken ook andere websites mee de hoogte in op de lijstjes.
Vermeldingen op die websites van jouw merknaam of een verwijzing naar jouw website, zorgen voor hetzelfde positieve effect. Meer dan ooit. Wie er dus in slaagt vermeld te worden op websites die door Google als heel betrouwbaar worden beoordeeld – waar experts content achterlaten – zal dus zelf ook hoger scoren. Wordt er naar jou gelinkt, dan haal je daar nog meer voordeel uit.
Waar vroeger meer rekening werd gehouden met kwantiteit – het aantal keer dat je gelijk waar werd vermeld en er gelijk waar naar jou werd gelinkt -, wordt vandaag meer gekeken naar de kwaliteit van de websites. Met andere woorden: vroeger werden soms massaal veel links naar een website verspreid over het internet, onder meer op veel onbekende blogsites bijvoorbeeld, om hoog te scoren. Maar vandaag werkt dat dus niet meer, of toch zeker veel minder.
En zo komt de aap nu echt uit de mouw. Het belang van kwalitatieve PR is door deze aanpassingen sterk gegroeid. Goeie, maatschappelijk relevante content creëren zorgt ervoor dat gezaghebbende en betrouwbare websites – waar veel nieuwssites toe behoren – een vermelding maken van je merk. Wat maatschappelijk relevant is, is immers perswaardig. En dat is net de basis van echt goeie PR.
Traditionele vs. digital PR
Binnen dit verhaal van Google, SEO, linkbuilding etc… krijgt dit dan de naam van Digital PR, maar het principe is exact hetzelfde. Traditionele PR zorgt voor vertrouwen, daar hadden we het eerder al over in onze insight over de kracht van traditionele PR. Maar dat geldt dus niet alleen voor wie je ermee bereikt. Google wordt slimmer – lees: menselijker – en redeneert dus steeds meer op dezelfde manier als wij mensen.
PR wekt vertrouwen op omdat vertrouwen is iets wat vooral groeit als een derde partij je geloofwaardigheid valideert. Google volgt diezelfde redenering. En zo is PR/earned media nu nog belangrijker geworden in elke zichzelf respecterende mediamix. Niet alleen om je merk in het (juiste) daglicht te plaatsen, maar ook om gevonden te worden via die zo dominante zoekmachine, die we allemaal dagelijks gebruiken.