Contacteer ons

10 redenen waarom journalisten niet over jouw organisatie berichten

07 sep, 23 Insights

Het kan best zijn dat je al eens hebt gevloekt bij het lezen van de krant of het bekijken van het nieuws. Omdat je vindt dat wat je doet of te vertellen hebt veel interessanter is dan wat je in die media ziet verschijnen. Maar sta ons even toe (niet boos worden aub): het kan ook aan jezelf of je organisatie liggen dat journalisten niet over jullie berichten. Hieronder alvast tien redenen waarom je PR-aanpak misschien wat anders zou kunnen/moeten.

Je houdt geen rekening met wat journalisten nodig hebben

Een journalist wil nieuws. No shit, zal je denken, en toch. Nieuws betekent iets nieuw. Geen opgewarmde kost dus. Nieuws betekent ook iets wat zij graag als eerste zouden brengen. Een primeur kan je niet altijd geven, maar soms is het wel eens interessant om een groter verhaal te verkrijgen. Er is dan ook niets verkeerd om je aan te passen aan de agenda van een journalist.

Je vergeet dat timing a big issue is

Een journalist heeft een stressvolle job. Elke dag begint met… niets. En op het einde van de dag ligt er… veel. Dat betekent dat er veel moet worden gedaan en dat de tijd netjes moet worden ingedeeld. Er zijn momenten waarop je nooit een persmoment moet organiseren en er zijn momenten waarop je journalisten eigenlijk vooral aan het lastig vallen bent. Timing is…

Je communiceert niet over je eigen mijlpalen

Je kan niet van journalisten verwachten dat ze hun agenda volproppen met meldingen over de momenten die belangrijk zijn voor jouw organisatie. Communiceer je er zelf niet over, dan zal er ook niet over geschreven of verteld worden. Maak gebruik van interessante momenten en dat op het moment zelf. Niets zo erg als een pitch tegen een journalist beginnen met de woorden ‘vorige maand hadden we…’

Er is niemand om het verhaal te vertellen

Mensen maken het nieuws. Het was ooit de slogan van een krant. En het is vooral een waarheid zo groot als een koe. Een verhaal moet verteld worden, dus er moet ook iemand zijn om het te vertellen. Vanuit een organisatie zelf, waar iemand naar voor wordt geschoven die het goed kan uitleggen en die vooral de organisatie belichaamt. Of een getuige, iemand die een ervaring kan delen.

Je vergeet het belang van beelden

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Het is een cliché zo groot als een billboard, maar het klopt wel. Stuur je een persbericht uit waar geen beelden bij horen, dan zijn er vier mogelijkheden: of je nieuws belandt in het kolommetje met ‘kortjes’ of er komt een foto bij die je helemaal niet wil of je werkt een halve redactie op de zenuwen of er verschijnt gewoon niets.

Je bent geen stem in het debat

Nooit een mening hebben over iets, is moeilijk in de PR-wereld. Een mening hebben over alles, is misschien interessant op café (alhoewel), maar minder in PR. Een mening hebben over wat zich afspeelt in jouw sector, is dat zeker wel. Durf die mening dan ook te uiten. Journalisten volgen ook social media om diverse invalshoeken te vinden voor een verhaal.

Je vermengt marketing en reclame met PR

PR is wat we noemen earned media. Je laat over je schrijven omdat je een interessant verhaal te vertellen hebt. Omdat het maatschappelijk relevant is. Reclame proberen te verpakken in een perscommunicatie is een slecht idee. Correctie: een bijzonder slecht idee. Alles wat naar reclame ruikt, is een no go voor journalisten. Probeer je het toch, dan werk je hen vooral op de zenuwen.

Je beperkt je tot het versturen van een persbericht

‘Send’. Het is een belangrijke knop en het kan wat stress geven als je erop moet klikken voor het uitsturen van een persbericht. Nu, zie het vooral niet als de laatste stap in het proces. ‘Send’ wil niet zeggen ‘het werk is af’. Het is eigenlijk het startschot. Ga proactief aan de slag met journalisten. Luister naar wat ze eventueel nog extra nodig hebben. En wees flexibel.

Je ziet een journalist als een bedreiging ipv een partner

Journalisten durven al eens vervelende vragen te stellen. Dat klopt, maar daar is vooral niets mis mee. Het is hun job om ook de vragen te stellen die je liever niet beantwoordt. Maar dat maakt hen geen vijanden. Kruip niet in het defensief. Vertel je verhaal met overtuiging. Help hen ook zodat ze het verhaal juist kunnen brengen. Ze kunnen niet alles weten. Daarom stellen ze ook vragen.

Je onderschat de waarde van PR

PR is niet… met geld gooien voor betaalde advertenties. PR is een investering in de toekomst van je organisatie, je merk, jezelf. Het legt het fundament, het zorgt voor geloofwaardigheid, het maakt je zichtbaar en dat door andere mensen – journalisten – over jullie te laten praten. Bovendien: de ROI van PR is groter dan je zou denken. Maar daarover later meer…

Deel op social media

Deel op social media

Our latest news and insights.

26 apr, 24
News
Team spirit verzekerd tussen Tempo-Team en Wavemakers.
Meer lezen
29 mrt, 24
Insights
Waarom je de media persoonlijke verhalen moet geven.
Meer lezen

Related cases.

More than 50 satisfied clients