Contacteer ons

Waarom je de media persoonlijke verhalen moet geven.

29 mrt, 24 Insights

Storytelling is een krachtig middel om jouw verhaal in de pers te krijgen. Door verhalen van mensen te brengen, maak je verbinding met je publiek. Hun getuigenissen versterken het vertrouwen in jouw product of dienst. Ze geven cijfers een gezicht en maken brede maatschappelijke thema’s bevattelijk.

Stel je voor: het is zondagochtend, de weekendkrant ligt op tafel en je kan kiezen tussen twee artikels over warmtepompen. Het ene artikel serveert je een droge, technische uitleg over de werking van de warmtepomp. In het andere is een gezin aan het woord dat haar energiefactuur met de helft zag dalen sinds het zo’n pomp liet installeren. Tenzij je op school een primus in fysica was, achten we de kans groot dat de getuigenis van het gezin jouw interesse in warmtepompen eerder aanwakkert dan het technische artikel.

Verhalen die mensen beroeren en inspireren

Redacties zijn altijd op zoek naar authentieke verhalen die mensen beroeren, inspireren of verontwaardigen. Iemands persoonlijke ervaring maakt een abstract of technisch thema (zoals warmtepompen) of een complex onderwerp (denk aan de klimaatverandering) beter behapbaar. Je kan er jezelf als lezer, kijker of luisteraar gemakkelijker iets bij voorstellen. Een droge opsomming van cijfers zorgt minder snel voor connectie.

Neem het conflict tussen Rusland en Oekraïne. Na twee jaar van analyses en cijfers dringt de impact van die oorlog steeds minder door bij ons. We lezen hoe 6000 Oekraïense kinderen gedeporteerd werden naar Rusland en slechts 400 van hen terugkeerden, maar ondanks die vreselijke cijfers kunnen we onszelf moeilijk voorstellen hoe het er voor verscheurde gezinnen in werkelijkheid aan toe gaat. In welke omstandigheden leven ze? Hoe zijn ze er mentaal aan toe?

Tot je de reportagereeks ziet waarin Rudi Vranckx met een cameraploeg langs de Europees-Russische grens trekt. Hij praat er met de 16-jarige Artem, die door het Russische leger ontvoerd werd, en met zijn moeder Natalia. Zij reisde 5000 kilometer door Polen, Wit-Rusland en Rusland om haar enige zoon terug te halen. Met hun getuigenis geven Artem en Natalia de 6000 verdwenen kinderen en hun ouders een gezicht. Een verhaal dat niemand onberoerd laat en de oorlog op de agenda houdt.

Laat gebruikers vertellen over jouw product of dienst

Als PR-bureau gebruiken we storytelling bij voorkeur om de positieve impact van een product, dienst of event in de kijker te zetten. Bijvoorbeeld, om aan te tonen welke invloed een elektrische fiets heeft op de levenskwaliteit van oma. Die voelt zich weer fit en deinst er dankzij haar fiets niet meer voor terug om haar vriendinnen en kleinkinderen te bezoeken. Je zou jezelf voor minder zo’n exemplaar aanschaffen.

Waar je dit soort getuigenissen vindt? Doe rondvraag bij jouw klanten of de gebruikers. Vis uit wie enthousiast is en dat enthousiasme graag wil delen. Wil je ouders met jonge kinderen bereiken, ga dan voor je getuigenissen op zoek naar gezinnen met wie jouw doelgroep zich kan vereenzelvigen.

Kijk ook eens bij je eigen werknemers. De onthaalmedewerker die al 40 jaar meedraait in het bedrijf, of de twee collega’s die bij elkaar de liefde vonden tijdens de jaarlijkse teambuilding. Qua employer branding kan dat tellen.

Als Barack Obama het zegt

Oud-president Barack Obama hamerde er tijdens zijn bezoek aan België vorige week nog op: “Met feiten alleen overtuig je de bevolking niet. De beste manier om de aandacht van mensen te krijgen en hen aan te zetten tot actie, is door verhalen te vertellen. Want een goed verhaal zorgt ervoor dat je jezelf herkent in de ander.”

Bij Wavemakers helpen we je graag om de juiste verhalen van de juiste mensen te sprokkelen en de wereld in te sturen.


Stay tuned!
Wil je geen enkele insight missen? Schrijf je dan zeker in op onze maandelijkse nieuwsbrief.
Deel op social media

Deel op social media

Our latest news and insights.

29 mrt, 24
News
Ex-journaliste An Kokken nieuwe aanwinst in Wavemakers-team.
Meer lezen
15 feb, 24
Insights
Sensatie of sensibilisatie? That’s the question.
Meer lezen
15 feb, 24
News
Hoe we vier dagen stof deden opwaaien.
Meer lezen

Related cases.

More than 50 satisfied clients